Tworzenie produktu cyfrowego to skomplikowany proces projektowy składający się z wielu elementów. Podczas pracy musimy pamiętać o dopracowaniu każdego z nich, w przeciwnym razie produkt nie będzie właściwie odpowiadał na potrzeby użytkownika.
W pracy projektowej każdy element układanki musi do siebie pasować. Tak właśnie jest w przypadku UX (user exerience designu) i UI (user interface designu).
Jakie w takim razie są podstawowe różnice między UX designem i UI designem?
User exerience design jest bardziej analityczną i techniczną dziedziną, podczas gdy user interface design jest zbliżony do projektowania graficznego, choć obowiązki UI designera są o wiele bardziej złożone od zadań grafika.
UX design – o co w tym chodzi?
Praca UX’a opiera się przede wszystkim na jak najlepszym poznaniu potrzeb grupy docelowej, dla której opracowywane jest rozwiązanie. Jego rola jest bezpośrednio powiązana z procesem tworzenia użytecznego, łatwego w obsłudze i przyjemnego dla użytkowników produktu. Często ma on wpływ na decyzje biznesowe klientów i pomaga w budowaniu długofalowej strategii firmy. To właśnie UX designer odpowiedzialny jest za przeprowadzenie badań, testów gotowych prototypów w celu stworzenia person lub sprawdzenia jak użytkownicy korzystają z produktu (w większych organizacjach zajmują się tym np. UX researcherzy). Najprościej mówiąc praca ux designera skupia się na tym, jak coś ma działać i jakie zachodzą interakcje z użytkownikami.
Co robi UI designer?
UI designer skupia się przede wszystkim na tym, jak produkt ma wyglądać, aby był spójny ze strategią UX i potrzebami użytkowników. Zajmuje się przede wszystkim warstwą wizualną — typografią, kolorystyką, czasem także dopracowanymi animacjami i interakcjami pomiędzy elementami interfejsu. W swojej pracy często polega na rekomendacjach od UX designera, który najlepiej wie czego potrzebuje grupa docelowa.
Projektowanie jak ludzkie ciało
Łatwo przeanalizować to sobie na przykładzie ludzkiego ciała. Jeśli wyobrazisz sobie produkt cyfrowy jako ciało, to kości reprezentują kod, który nadaje mu strukturę. Organy reprezentują UX design, czyli ciągłe mierzenie i optymalizowanie w celu usprawniania funkcji życiowych. UI natomiast przedstawia to, jak człowiek się prezentuje i wygląda np. jaki ma kolor włosów i fryzurę.
Współpraca UX i UI designera
Aby stworzyć działający i wygodny dla użytkowników produkt cyfrowy, UX i UI designer muszą wspólnie uczestniczyć w procesie projektowym. Warto jednak pamiętać o pewnej zależności — z aplikacji, która jest po prostu brzydka, lecz jest bardzo użyteczna i skutecznie rozwiązuje problemy użytkowników da się korzystać. Jest to wtedy przykład dobrego UX i złego UI. Natomiast aplikacja, która jest piękna, a jej design cieszy oko usera, ale nie da się jej używać jest po prostu bezużyteczna – czyli zły UX, dobry UI.
Bazując na wcześniejszym przykładzie: bez solidnych kości, całe ciało się zawali (kod) i nie będzie można go używać. Bez organów ciało nie mogłoby funkcjonować i po prostu by umarło (UX). Bez przyjemnego i miłego wyglądu, byłoby odpychające i budziłoby przerażenie u innych (UI).
Dlatego podczas tworzenia dobrych produktów cyfrowych trzeba pamiętać, aby skupić się na wszystkich aspektach procesu jego powstawania. Nie można zapominać o żadnym elemencie i stawiać poszczególnych składowych ponad pozostałe. Wszystkie są od siebie zależne i razem pozwalają najlepiej odpowiedzieć na oczekiwania użytkownika.